Jdi na obsah Jdi na menu
 


PRÁCE VÍTĚZEM

 (o svátku práce roku 1933)

      A proč vítězí naše práce? Protože všichni známe náš cíl – protože všichni víme, oč bojujeme.

Náš boj je zápasem o lepšího člověka, o lepší jeho bytí. Víme, že celý lidský život nestačí na to, osvoboditi celé lidstvo od nevědomosti, hladu a bídy. Ale víme, že je možno, aby každý z nás, každého dne a za všech příležitostí osvobozoval sebe tím, že sebe zlepšuje. A sebe zlepšiti může jen tím, že zlepší svoji práci.

Tisíckráte od skonu vůdce nalezli jsme cesty nové ve všech oborech práce. Tisíckráte je ještě nalezneme. A snad tisíckráte každého dne. Nalezli jsme cesty, jak v ušlechtilém závodění dosáhnouti vyšší výnos pracovní pro zaměstnance i závod. Jak proraziti cesty novým silám mezi námi, jak učiniti práci zajímavější, příjemnější, milejší.

 

Obrazek

Mladé ženy, absolventky Baťovy školy práce

 

PŘED ZAHÁJENÍM MÁJOVÉ SOUTĚŽE

 

Jestliže někdo tvrdí, že jakékoliv vítězství je většinou dílem náhody nebo štěstí, buďte ujištěni, že budu raději vždycky pracovat s těmi šťastnými, nežli se smolaři.

 

  Jan Antonín Baťa na sportovní slavnosti zlínské mládeže (1937)

 

Obrazek

 

 

 

NAŠE OBCHODNÍ POLITIKA

 

Naše obchodní politika zahraniční se neosvědčila. Politicky je náš stát v dobrém mezinárodním postavení. Měnově – rozumným stanoviskem Rašínovým a poctivým pokračováním v jeho směru – požíváme ve světě úcty a vážnosti solidního státu. Obchodně-politicky jsme na tom světovém foru – prohráli.

 

* * * * * * *

 

 Potřebujeme zmocněnce pro řízení práce na úpravě obchodních smluv. Jeden rozumný člověk, který by požíval důvěry, na to stačí, aby se kola našeho průmyslu a obchodu opět roztočila. Potřebujeme rozum, abychom mu tu pravomoc svěřili.

 

* * * * * * * *

 

 Postarejte se o smlouvy, při nichž by průmysl mohl vyvážeti, a budeme míti dosti peněz, aby mohly opět dávat parlamentu příležitost projednávat otázky třináctého služného.

 

 

Obrazek

 

 

 

 

K výše zobrazenému vozidlu lze ještě podati pár drobností:

  • vozidlo není tak malé, jak se z nedokonalého zobrazení zdá - jedná se prakticky o mikrobus pro více než 10 osob,
  •  
  • Nalézti lze vyprávění jedné z dcer Jana A. Bati - Ludmily - o cestě tímto busem na Slovensko. Cit. Mir. Ivanov, str. 133:
....Batizovce, továrna na umělé hedvábí ...
     Protože cesta trvala mnoho hodin, napadlo Jana,, že ušetří čas, jestliže se zařídí "pracovní autobus" - opět jeden z jeho nekonvenčních nápadů. Objednal u amerického Forda autobus, který měl zvláštní vybavení (dodáno v ČSR, pozn. C). .....
      .... vzpomíná dcera Ludmila:

      Když jsme někam jeli, nevešli jsme se všichni do jednoho auta. Rodiče, pět dětí, stařenka (matka JAB, pozn. C.)  a vychovatelka, se šoférem to máte deset lidí. Proto otec objednal ten zvláštní autobus a zařídil ho podle vlastní fantasie. Kromě pohodlných sedadel stolečky, tatínkův s psacím strojem. Také tam byly čtyři sklápěcí postele stejného typu jako bývají v lůžkových vlacích.
     Na první cestu jsme jeli na Slovensko do Tater a ovšem i do Batizovců, kde tatínek vybudoval továrnu. Na cestě jsme se nestavovali v žádné restauraci, nýbrž v nějaké vesnici, kde tatínek koupil obrovský kulatý pecen chleba a k tomu brynzu. Bylo to tak dobré, že dodnes cítím lahodnost tohoto jídla..." 

 

     Libor Toman z královéhradecké university podal následující výsledek pátrání:

"  .....  uvádí se, že vůz Ford byl jakási Baťova cestovní kancelář s kompletním vybavením. Střešní podélníky měl mikrobus z plexiskla a co možná největší světelnost uvnitř vozu docilovali zvětšenými postranními okny.

     Střechu měl posuvnou pro účinné větrání, stejnou funkci zastávala i standardní střešní ventilace.

     Vnitřní zařízení obsahovalo vyklápěcí stolky a psací stroje, malou registraturu na běžnou korespondenci, autokarové uspořádání sedadel, sklopné zařízení pro lůžkové uspořádání, malý bufer na občerstvení a rozhlasové zařízení po celém voze.

     Sedadla byla kompletně v kůži a podlahová krytina z kvalitního Zlinolitu. (Zlinolit se vyrábí dodnes - pouze v zahraničí - u Baťů se produkoval od roku 1933, pozn. C.)

 

 

 

SCHOPNOSTI VEDOUCÍCH

J. A. Baťa

 

Hlavní povinností vedoucích všech stupňů je posuzovat v klidu, s rozumem a bez zaujatosti lidi, s nimiž mají vyřídit denní práci.

Práce – výrobek, jeho jakost a množství, jsou hlavní, protože všichni žijeme jedině z práce a zboží. Tuto nadřazenost práce uzná každý rozumný člověk, ať pracuje kdekoliv, stejně jako se dobrovolně podrobí pracovní kázni a povinnostem, nutným k vyřízení plánu či úkolu.

Posuzuji schopnosti a hodnotu vedoucích podle toho, jak dovedou předcházeti neshodám a zařídit své dílny po lidské i strojní stránce tak, že běží bez otřesů. Dílny a skupiny takových vedoucích mají nejlepší obchodní výsledky. Takové vedoucí mám poznamenány pro povýšení.

Výběr 1935/str. 1310

 

jab-smich-web.jpg